Okstad skole

Okstad skole

Postadresse: , 7075 Tiller

Besøksadresse: Okstaveien 6, 7075

Telefon: 72 54 91 50

Kontaktperson: Barbro Dahlseng , barbro.dahlseng@ou.trondheim.kommune.no

Antall produksjoner: 11

  • Alle

Bymusikantene i Bremen, 1.-4. trinn

Musikk, Trinn: 1-4
1.-4. trinn får besøk av strykekvartett på skolen. De spiller, dramatiserer og setter lys til brødrene Grimms eventyr “Bymusikantene i Bremen” med utdrag fra det klassiske strykekvartettreperoaret, med både Bach, Biber, Mendelssohn, Haydn, Sjostakovitsj, Hindemith og Grieg. 

En liten beat, 4. trinn

Musikk, Trinn: 4
4.klassingene får et spennende innblikk i musikkens verden når de introduseres for instrumentsamlingen på Ringve Musikkmuseum og Kulturskolens tilbud. Elevene får delta på lyttequiz, gå på omvisning, lage sitt eget instrument og være publikum når jevnaldrende spiller konsert. Ringve Musikkmuseum og Kulturskolen ønsker 4. klassingene i Trondheim velkommen til en dag fylt med musikk!
Omvisning i museet:  Omviseren forteller om Ringve Museum, og tar elevene med på en omvisning i den store instrumentsamlingen på museet. Hvilke instrumentfamilier har vi, og hvordan lager de lyd?  Kulturskolen i konsertsalen: Forestilling og utstilling med elever fra Trondheim Kommunale Kulturskole (TKK). Vi ønsker at opplevelsen i konsertsalen skal ha tilknytning til den skolen som er på besøk, så forhåpentligvis skal noen fra trinnet eller fra andre trinn på skolen opptre. Elever fra TKK som behersker sitt instrument på høyt nivå er ryggraden i konserten. Vi legger vekt på god kontakt med publikum gjennom dialog og felles aktivitet. Periode Uke 14 og 15 - 2016 Se turnèplan for tildeling av dato, tid og informasjon om transport.

Jeg lager meg selv, 4. trinn

Visuell kunst, Trinn: 4

Bilder og selvfremstilling utgjør en stor del av kommunikasjonsformene til mennesker i dag, og særlig gjelder dette unge mennesker. Vi navigerer oss gjennom hverdagen, det offentlige rom og også det private rom i stor grad ved hjelp av bilder. Vi fremstiller oss selv, hvem vi er og hva vi står for ved hjelp av fotografier. Vår mulighet til i så sterk grad fremstille oss slik vi selv ønsker, eller slik vi tenker at vi burde være, påvirker oss og samhandlingen/kommunikasjonen med andre mennesker mer enn vi kanskje selv aner.Å skape bilder av seg selv, med utgangspunkt i et ønske om å kommunisere en bestemt image, er ikke nytt. Mennesket har i alle tider risset, tegnet, malt, sitt eget ettermæle.Å ha et bevisst forhold til bilder er grunnleggende viktig for å forstå verden i dag. Alle bilder har en avsender og et budskap, og ingen bilder ar nøytrale. Vi ønsker å hjelpe elevene til å forholde seg aktivt til bildene de møter, og å utvikle bevissthet og verktøy til å møte den visuelle hverdagen. Å reflektere, søke mening og bli trygg på visuelle koder, gjør oss bedre rustet som moderne samfunnsborgere, og til å delta i demokratiske prosesser.Opplegget er dialogbasert ved at vi trekker elevene inn i samtaler om den kunsten vi ser. Vi ser på selvportretter av forskjellige kunstnere i samlingen og snakker om hvordan de fremstiller seg selv. Vi trekker også paralleller til hvordan vi bruker selvportretter i for eksempel sosiale media i dag.Vi tar med oss samtalen inn i verkstedet, der elevene får lage sine egne selvportrett. Elevene får utdelt store ark, tegner et utsnitt av kroppen i omriss og får legge inn elementer i portretter som representerer dem, hvem de er, hva de er opptatt av etc.

Kontrafjong

Musikk, Trinn: 1-7
Kontrafjong er “Ny musikk” for klassiske instrumenter, pussige dingsebomser og elektroniske duppeditter. Det er alltid sesong for ny musikk, og det er alltid gode værforhold for å lete etter en ny lyd, en ny melodi eller et nytt lydlandskap. Kanskje finner vi en kontrafjong? Men hva er egentlig det? Med DonkeyJam og Marthe Belsvik Stavrum

Leselyst - Bibliotekbesøk med fortellerstund, 1. trinn

Litteratur, Trinn: 1
Alle førsteklassinger i Trondheim kommune får tur til nærbiblioteket. Der møter de Elna Teigen som skal fortelle om “Sjokolade-Sivert”, gutten som virkelig elsker sjokolade. Elna Teigen er utdannet barne- og ungdoms- arbeider og har arbeidet på Huseby Barnehage i 28 år. I 2017 debuterte hun som barnebokforfatter, men fortelle og formidle til unger har hun gjort i hele yrkeskarrieren. Det blir omvisning, utdeling av bibliotekkort og mulighet for boklån. Leselyst ønsker å gjøre elevene kjent med sitt lokale bibliotek, og mulighetene som finnes der.På biblioteket får elevene eget lånekort, og de får hjelp til å låne med seg ei bok hjem. NB: Foreldrene må få informasjon i god tid om at de må fylle ut lånekortsøknaden elektronisk (eller på papir). Lånekortsøknadene må leveres sammen med klasselista seinest ei uke før besøket.
Lenke til lånekortsøknad:https://biblioteket.trondheim.kommune.no/lanekort  
Periode:
Høst 2019, uke 42-48, Vår 2020, uke 2-9
Se turnèplan for dato og bibliotek.

Musikalsk skattekiste, 1. trinn

Musikk, Trinn: 1
Lærere fra Trondheim kommunale kulturskole, Berit Lillevold og Bjørn Sigurd Skjelbred inviterer til hyggelig musikkstund for både barn og voksne. Vi lærer sanger, sangleiker, klappeleiker og regler som senere kan brukes i skolen. En hyggelig stund for barna, og et instruktivt og inspirerende verksted for de voksne.

Orgelfest: Skapelsen

Musikk, Trinn: 1-4
«SKAPELSEN» av Joseph Haydn Forestilling i Nidarosdomen med kor, orgel og forteller fredag 1. november kl 11.00Komponisten Joseph Haydn skrev for ca 220 år siden et oratorium som han kalte «Skapelsen». Med vakre melodier for solister og kor og et stort orkester, beskriver han skapelsen slik det fortelles i bibelhistorien. Paal Helge Haugen har laget en nynorsk oversettelse av dette oratoriet, som har fått navnet «Skapinga». Dette ble framført i sin helhet i Nidarosdomen høsten 2018, av blant andre Trondheim Vokalensemble, som synger på denne skolekonserten.Til skolekonserten under Orgelfest 2019 skal vi gjøre et utdrag fra «Skapinga», der vi henter fram de mest kjente kor- og solistsatsene fra verket. I stedet for orkester får dere høre det store Steinmeyerorgelet i Nidarosdomen. Sammen med musikken kommer utdrag fra Svein Tindberg’s «Bibelfortellinger for barn», med tekster fra skapelsesberetningen. Musikken er lys og velklingende, og Svein Tindberg’s bibelfortellinger er preget av god fortellerkunst og mye humor!

Snipp, snapp, brennsnute, 2. trinn på Sverresborg Folkemuseum

Kulturarv, Trinn: 2
Elevene får et innblikk i vår trønderske matkultur og kulturarv. Vi skrur tiden 150 år tilbake i tid, og ser hva man pleide å ha på matbordet da. Og hvor fikk de egentlig maten fra?Opplegget foregår i museets byavdeling, samt vårt produksjonskjøkken anno 1870. Her møter elevene de som bodde i huset på den tiden – nemlig søstrene Wold. De var ugifte kvinner, som levde av å produsere saft, sjokolade og syltetøy fra sitt eget hjem.På kjøkkenet får elevene lov til å delta i matlaging samt spise det vi har laget. Aktiviteten skal foregå i tidsriktige kostymer som elevene får låne av Sverresborg. 

Steinalder- Spor i jord, 3. trinn

Kulturarv, Trinn: 3
Hva danner grunnlaget for det vi "vet" om forhistorisk tid? Vi studerer funn av autentiske gjenstander og helleristninger fra steinalderen i Midt-Norge. Disse gjenstandene har gitt grunnlaget for den nedskrevne historien. Men tolkning av funn og symboler kan ha flere svar. Kanskje vet vi ikke helt svarene heller.

Vi inviterer elevene med på en utforsking og samtale rundt menneskenes liv i steinalderen. Hvordan levde de første "trønderne"? Hvordan bodde de og hva jaktet de på? Hvorfor risset de inn figurer på stein og berg? Ville de fortelle noe, eller var det rett og slett ren figurativ kunst? Hvordan kan vi vite hvor gammelt det arkeologene finner er?

Vi setter fokus på elevene som forskerspirer. Gjennom oppgaver og aktiviteter får elevene innblikk i hvordan arkeologene tolker gjenstandsmaterialet og hva som skjer med gjenstandene etter at de er funnet.

Trufilotten, 2. og 3. trinn (Globus Teater)

Scenekunst, Trinn: 2-3
Naturforskeren Lonnie har noe spennende å fortelle. En mystisk skapning befinner seg rett i nærheten, en som ingen har sett før. Det er en Trufilott! Trufilotten ser merkelig ut og beveger seg veldig rart. Lonnie har alltid ønsket å møte en Trufilott og er ivrig etter å få forsket på den, men Trufilotten har sine egne påfunn og det hele blir et eneste stort spetakkel. Er trufilotten bare rampete, eller er det noe Lonnie ikke forstår?Hvordan møter man noen som er veldig annerledes fra en selv? Og kan man lære noe av hverandres ulikheter?

Det er fint om utøverne blir møtt av kulturverter eller andre elever som kan hjelpe til å rigge matter o.l.

Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.

Ukeblæsten, 1 - 4 trinn

Musikk, Trinn: 1-4
Annethvert år arrangeres Norges største kulturfestival i Trondheim. Festivalen varer i tre og en halv uke og har et bredt kultur- og konsertprogram. UKA blir drevet kun av frivillige studenter, og det er rundt 1700 frivillige for hvert år festivalen arrangeres.

UKEblæsten arrangeres i september, ukene før UKA starter. Dette er et underholdnings-tilbud for barn og eldre, for å nå ut med UKEfølelsen til de som ikke kan delta på festivalen.UKEblæsten består, i år som alltid før, av Candiss (kor), Pirum (kor), Strindens promenadeorchester og Snaustrinda spelemannslag. Hver av de fire gruppene består av ca 20 studenter som jobber frivillig med musikk på Studentersamfundet i Trondhjem.Konserten:Dere vil få besøk av ett kor og ett orkester/spelemannslag. Da har hver av aktørene en ca 15 minutter lang minikonsert for dere, til sammen ca 30 min. Musikerne har god erfaring med å showe og kommunisere med publikum, og dette pleier å være veldig populært blant tilskuerne.
Uttrykksform
Merkelapp
Åpne filter