Rosten skole

Rosten skole

Postadresse: 7004 TRONDHEIM, 7075 Tiller

Besøksadresse: Østre Rosten 43, 7075

Telefon: 72 54 93 60

Kontaktperson: Trude Iversen, trude.iversen@ou.trondheim.kommune.no

Antall produksjoner: 24

  • Alle

"We come in peace" med TSO, 5.-10. trinn

Musikk, Trinn: 8-10
Trondheim symfoniorkester og konserten: "We come in peace":Olavshallen torsdag 17. oktober kl 11.00We Come in Peace er grenseoverskridende. I stedet for å fokusere på musikk fra enten film eller spill, retter vi lasersiktet mot science fiction som sjanger, om det så dreier seg om drømmen om intelligent liv p. fjerne planeter, kriger i rommet eller fryktelige galaktiske monstre. Musikken er hentet fra de mest kjente og populære filmene, tv-seriene og spillene med universet som tema.Etter tre populære omganger med spillmusikk presenterer TSO nok et samarbeid med Orvar Säfström og Underscore Productions, teamet bak spillkonsertene Score. Så spenn fast sikkerhetsbeltet. årets store populærkulturelle opplevelse tar deg med på en reise i lysets hastighet mot uendeligheten og enda videre! We Come in Peace er produsert av Underscore Productions AB.

Arken: Fra Noas Ark til dobbel Helix, 10. trinn

Kulturarv, Trinn: 10
Arken: Fra Noas Ark til dobbel HelixOm livet på jorda, evolusjonMennesket har til alle tider undret seg på hvordan alt henger sammen her på jorda. Hvor kommer alt levende fra? Av natur er mennesket nysgjerrig, søkende og vitebegjær. Vi har samlet og systematisert både dyr, planter og arkeologiske gjenstander. Dette har ført til ulike svar, myter og sannheter opp gjennom tidene - fra soldyrkelse, Guds skaperverk og til den viten vi har i dag om jordas geologiske prosesser og utvikling. Både tro, og vitenskapelig og teknologisk utvikling har vært med på å forme dagens samfunn.Elevene blir tatt med inn i "Arken" - på en reise i tid om hvordan tro, vitenskap og teknologisk utvikling har virket inn på vår kultur, samfunnsutvikling og verdensbilde. De får et innblikk inn i den vitenskapelige verden hvor utvikling av kunnskap og vitenskapelig utstyr har avdekket forståelsen om jordas geologi og natur.Med dyrene i Arken som eksempel kommer vi inn på tema som artenes opprinnelse, dyrenes utvikling og tilpasning i naturen – Evolusjon. Vi ser på hva kroppsform, størrelse, øyne og tenner kan fortelle om dyrenes levemåte. Elevene blir utfordret på tanker om jordas og livets opprinnelse, og - Hvor kommer mennesket fra? Hva er likheten mellom et menneske og en sjiraff? Hva bruker elgoksen geviret til? Det handler også om mangfold og bærekraftig utvikling. Hvilke utfordringer møter isbjørnen i dag?

Periode: Høst 2019 og våren 2020, unntatt ukene 44 og 45Tidspunkter: Tirs – fred, 2-3 hendelser pr dag, kl. 9.45, 11.00 og 12.30, andre tidspunkter kan avtales.Antall elever: 25 (maks 30)Varighet: Formidling med oppgaver 1 - 1,5 timer
Påmelding til skoletjenesten for avtale

Det samiske Trøndelag, 6. trinn

Kulturarv, Trinn: 6
«Bli med på en spennende reise i samisk kultur og historie. Lær å lage samisk kunsthåndverk som elevene får til odel og eie. Få ett innblikk i den urettferdigheten samene ble utsatt for gjennom årelang fornorskingspolitikk og systematisk diskriminering. Opplev dette i skoletimen i den gamle skolestua på Sverresborg»

En liten beat, 4. trinn

Musikk, Trinn: 4
4.klassingene får et spennende innblikk i musikkens verden når de introduseres for instrumentsamlingen på Ringve Musikkmuseum og Kulturskolens tilbud. Elevene får delta på lyttequiz, gå på omvisning, lage sitt eget instrument og være publikum når jevnaldrende spiller konsert. Ringve Musikkmuseum og Kulturskolen ønsker 4. klassingene i Trondheim velkommen til en dag fylt med musikk!
Omvisning i museet:  Omviseren forteller om Ringve Museum, og tar elevene med på en omvisning i den store instrumentsamlingen på museet. Hvilke instrumentfamilier har vi, og hvordan lager de lyd?  Kulturskolen i konsertsalen: Forestilling og utstilling med elever fra Trondheim Kommunale Kulturskole (TKK). Vi ønsker at opplevelsen i konsertsalen skal ha tilknytning til den skolen som er på besøk, så forhåpentligvis skal noen fra trinnet eller fra andre trinn på skolen opptre. Elever fra TKK som behersker sitt instrument på høyt nivå er ryggraden i konserten. Vi legger vekt på god kontakt med publikum gjennom dialog og felles aktivitet. Periode Uke 14 og 15 - 2016 Se turnèplan for tildeling av dato, tid og informasjon om transport.

Falstadsenteret, 9. trinn

Kulturarv, Trinn: 9
Et kulturarvtilbud for 9. trinn ved skoler i Trondheim kommune. Dagsopplegg (kl 10-14) inkluderer undervisning,, oppgaveløsning i museumsromma og besøk i Falstadskogen.Påmelding:post@falstadsenteret.no eller tlf: 74 02 80 40Påmeldingsfrist: 1. novemberBestilling av transport: Tide Buss AS:
Tlf: 55 23 87 00 eller eventuelt 05505
 (NB Undervisningen starter i Falstadskoegn og bussen kjører direkte til Falstadskogen, retur til Falstadsenteret kl 10.45) Gruppestørrelse = en buss, dvs ca 40-45 elever (mindre grupper avklares med DKS før bestilling).

Fartein Horgar: Forfatterbesøk for 7.- 10. trinn

Litteratur, Trinn: 7-10
Forfatterbesøk av Fartein Horgar: 7.- 10. trinn kan få besøk av Fartein Horgar forteller den ukjente historien om Norges rolle i Dansk Vestindia (1672-1917).TIDSPUNKT: Uke 38 eller 3  kl 09.30 og 12.00HENDELSENS VARIGHET:  90 minutter ELEVANTALL:  200 elever per foredrag
Med utgangspunkt i historiske fakta og autentiske personer, beretter "Paradisets elendige», (Aschehoug, 2016) den første romanen i en serie på fem, om pionertiden, da nordmenn og dansker på 1600-tallet slo seg opp som plantasjeeiere og slavedrivere på tre små karibiske øyer. Seriens nummer 2, «I slaktemåneden» (Aschehoug, 2017) omhandler det dramatiske slaveopprøret på St. Jan i 1733. Der historien om pionertiden i første bind sees gjennom en ung, norsk gutts øyne – Johannes fra Øygarden, 16 år, oppleves slaveopprør og slavetilværelse av ungjenta Tahiry, som har røtter på Madagaskar. Bok nr 3 i serien, «Frihetens kjøtere» (september 2018), omhandler gullalderen i Vestindia. Mot slutten av 1700-tallet vokser det frem en klasse frie sorte, tidligere slaver som enten har fått, eller kjøpt, sin frihet. Tema for romanen vil være deres tilpasning til en ny virkelighet, og de hvites bestrebelser på å hindre utviklingen. Begivenhetene er sett gjennom øynene til en tidligere husslave, og hennes datter. Bok nr 4, «Benjamins reise», som skal ut til 2019, og vil omhandle tiden frem mot slaveriets opphør, i 1848. Danmark-Norge forbød slavehandel i 1803. Da overtok piratene. Denne perioden har en rømt slaves perspektiv. Benjamin mønstrer på et slikt piratskip, og seiler selv i slavetrafikk, men en personlig opplevelse blir en øyeåpner, og han slutter seg til opprøret i 1848, som gjør en ende på slavetiden.

Seriens avsluttende bind, «Lyset i kullbingen», som utkommer i 2020, behandler tiden fra slaveriets opphør, til Danmark selger øyene til USA, i 1917. I denne perioden bryter arbeiderne ut av livegenskapet, gjør opprør og går til streik mot slavelignende arbeidsbetingelser. På den storpolitiske arena truer Tyskland med krig, og det er for å hindre Tyskland i å få en orkansikker havn i Karibia, at USA kjøper øyriket. Denne epoken ses fra perspektivet til en kvinne, en av de 300 indiske arbeidere som ble hentet (på slavekontrakt) til erstatning for slavene.

JAPAN- fra teseremoni til cosplay, 8. trinn

Visuell kunst, Trinn: 8
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum har en eksepsjonell samling kunsthåndverk fra Japan: keramikk, kimonoer, lakkarbeider, en samurairustning og mye mer. I «JAPAN – fra teseremoni til cosplay» vil vi vise elevene deler av museets Japansamling, og snakke om særtrekk ved Japans kultur og estetikk. Elevene får kle seg  i kimonoer og delta i en tilrettelagt teseremoni med tilberedning og smaking. Vi bruker ordentlig utstyr, og elevene får oppleve stemningen i en teseremoni. Deretter får de prøve cosplay-antrekk og iscenesette fotografier av hverandre, inspirert av kawaii-kulturen i Tokyo.Museets Japansamling gir innblikk i et land, en kultur, en filosofi og en særegen estetikk fra ca. år 0 til det 20. århundre. I dag er Japan et land fylt av kontraster. Fargerik og opponerende ungdomskultur demonstrerer en tilsynelatende motsats til det tradisjonelle og meditative – samtidig som det nye alltid forholder seg til det gamle. I «JAPAN – fra teseremoni til cosplay» vil vi vise elevene deler av museets Japansamling, og snakke om særtrekk ved Japans kultur og estetikk. Læringsmål for ungdomstrinnet i samfunnsfag, KRLE og kunst og håndverk vil inngå i samtalen med elevene:
HISTORIE:
Eleven skal kunne drøfte viktige omveltninger i samfunnet i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye omveltninger.
KUNST OG HÅNDVERK - KUNST:
Eleven skal kunne sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst.
KRISTENDOM, RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK – BUDDHISME:
Eleven skal kunne beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til buddhismen. (Etter den dialogbaserte omvisningen, vil elevene få ikle seg kimonoer og delta i en tilrettelagt teseremoni med tilberedning og smaking. Vi bruker ordentlig utstyr, og elevene får oppleve stemningen en teseremoni legger til rette for. Deretter får de prøve cosplay-antrekk og iscenesette fotografier av hverandre, inspirert av kawaii- kulturen i Tokyo.Opplegget inngår i NKIM’s bredere Japan-satsning rettet mot barn og unge i 2018. 

Jeg lager meg selv, 4. trinn

Visuell kunst, Trinn: 4

Bilder og selvfremstilling utgjør en stor del av kommunikasjonsformene til mennesker i dag, og særlig gjelder dette unge mennesker. Vi navigerer oss gjennom hverdagen, det offentlige rom og også det private rom i stor grad ved hjelp av bilder. Vi fremstiller oss selv, hvem vi er og hva vi står for ved hjelp av fotografier. Vår mulighet til i så sterk grad fremstille oss slik vi selv ønsker, eller slik vi tenker at vi burde være, påvirker oss og samhandlingen/kommunikasjonen med andre mennesker mer enn vi kanskje selv aner.Å skape bilder av seg selv, med utgangspunkt i et ønske om å kommunisere en bestemt image, er ikke nytt. Mennesket har i alle tider risset, tegnet, malt, sitt eget ettermæle.Å ha et bevisst forhold til bilder er grunnleggende viktig for å forstå verden i dag. Alle bilder har en avsender og et budskap, og ingen bilder ar nøytrale. Vi ønsker å hjelpe elevene til å forholde seg aktivt til bildene de møter, og å utvikle bevissthet og verktøy til å møte den visuelle hverdagen. Å reflektere, søke mening og bli trygg på visuelle koder, gjør oss bedre rustet som moderne samfunnsborgere, og til å delta i demokratiske prosesser.Opplegget er dialogbasert ved at vi trekker elevene inn i samtaler om den kunsten vi ser. Vi ser på selvportretter av forskjellige kunstnere i samlingen og snakker om hvordan de fremstiller seg selv. Vi trekker også paralleller til hvordan vi bruker selvportretter i for eksempel sosiale media i dag.Vi tar med oss samtalen inn i verkstedet, der elevene får lage sine egne selvportrett. Elevene får utdelt store ark, tegner et utsnitt av kroppen i omriss og får legge inn elementer i portretter som representerer dem, hvem de er, hva de er opptatt av etc.

Katedral og orgelklang, 6. trinn

Kulturarv, Trinn: 6
Omvisning og konsert, ca. 70 min.
Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider

Etter at Olav Haraldsson døde i Slaget på Stiklestad for 1000 år siden, ble kroppen hans bragt til Trondheim og gravlagt ved bredden av Nidelven. Snart begynte folk å fortelle om underlige ting som skjedde ved kongens grav. Graven ble åpnet, og Olav ble kåret til helgen. Siden den gang har han vært kjent som St. Olav, eller Olav den hellige.

Vi tar elevene med på et besøk i Nidarosdomen – kirken som ble bygget over Olav den helliges grav. Vi forteller historien om vikingen som ble konge og helgen, og om pilegrimene som gjennom hele middelalderen kom til Nidaros for å be til Olav den hellige. Elevene får oppleve den storslåtte middelarkitekturen, se på bygningselementer og forskjeller mellom den romanske og den gotiske arkitekturen. Helt siden middelalderen har orgelmusikk er vært en viktig del av et kirkebesøk. Det aller største orgelet i Norge finner vi i Nidarosdomen. Steinmeyerorgelet har nesten 10 000 piper, som nå er tilbake på plass i Nidarosdomen etter å ha blitt restaurert i Sveits. Vi forklarer hvordan lyden i orgelet blir til, og organisten demonstrerer hvordan ulik klang skapes ved bruk av ulike typer piper.
Transport:
Elevene tar rutebuss, trikk eller går.

Kontrafjong

Musikk, Trinn: 1-7
Kontrafjong er “Ny musikk” for klassiske instrumenter, pussige dingsebomser og elektroniske duppeditter. Det er alltid sesong for ny musikk, og det er alltid gode værforhold for å lete etter en ny lyd, en ny melodi eller et nytt lydlandskap. Kanskje finner vi en kontrafjong? Men hva er egentlig det? Med DonkeyJam og Marthe Belsvik Stavrum

Krim for ungdom, 8. trinn

Litteratur, Trinn: 8
Med utgangspunkt i spenningsbøkene SNATCH, GAMER og DRONEN fortel forfattar Tor Arve Røssland om korleis desse tre bøkene blei til. Korleis han brukte si latterleg omfattande erfaring med dataspel då han skreiv GAMER. Og korleis han mentalt måtte bli ein skurk for å skrive SNATCH. To erfaringar han ikkje ville vere forutan.Når det gjeld GAMER, tar forfattaren opp problemstillingar rundt dataspeling og høyrer elevane sine erfaringar med dette.Når det gjeld SNATCH, går han inn på det moralske dilemmaet som hovudpersonane er i: Kor langt ville du gått for å hjelpe dei du er glad i? Ville du blitt kriminell om det var siste utveg? Kvifor likar vi å lese om slike ting vi aldri ville gjort i verkelegheita?Det er likevel DRONEN som blir via mest tid. Boka handlar om ein ung gut som blir radikalisert inn i eit farleg nasjonalistisk miljø. Dette vil garantert skape diskusjon!Bøkene har korte setningar, slik at dei er lette å lese og dei vil fange spesielt gutar med tematikk og innhald. DRONEN er ei bok som vil provosere, og tematikken rundt rasisme er diverre aktuell.

Lanzarote, 10. trinn

Scenekunst, Trinn: 10
LANZAROTE av Michel Houellebecq
Syden, synden og sektenVi befinner oss på Lanzarote rundt årsskiftet 2000, og det som skulle ha vært ren avslapning et sted i Sydens sol, blir i stedet til et skjellsettende møte mellom en deprimert belgisk politimann, to tyske lesbiske, en kjederøykende og søkende mann – samt en mystisk sekt.I hverandre vil de kanskje finne noen svar eller helt nye spørsmål. Som i andre av Michel Houellebecq romaner, er det overordnede temaet eksistensiell lammelse og fremmedgjorthet. Det er som om forfatteren er overbevist om at mennesket vil utslette seg selv, lenge før naturen klarer å gjøre det. Denne misantropien kombineres likevel med en oppdrift: Houellebecq vil forstå de levende, noe som innebærer å granske dem.Houellebecq har i en årrekke vært en kontroversiell forfatter i hjemlandet Frankrike, der han med humor, provokasjoner og nådeløse betraktninger har satt både islam, moderne dobbeltmoral og 68-generasjonen under lupen.Regissør Ole Johan Skjelbred har tidligere markert seg på Trøndelag Teater med forestillinger som Moby Dick, Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet og Lyset skal bare skinne på meg og mine ønsker.Vi lover sydenstemning og dommedag på Studioscenen!
Les mer her: 

Leselyst - Bibliotekbesøk med fortellerstund, 1. trinn

Litteratur, Trinn: 1
Alle førsteklassinger i Trondheim kommune får tur til nærbiblioteket. Der møter de Elna Teigen som skal fortelle om “Sjokolade-Sivert”, gutten som virkelig elsker sjokolade. Elna Teigen er utdannet barne- og ungdoms- arbeider og har arbeidet på Huseby Barnehage i 28 år. I 2017 debuterte hun som barnebokforfatter, men fortelle og formidle til unger har hun gjort i hele yrkeskarrieren. Det blir omvisning, utdeling av bibliotekkort og mulighet for boklån. Leselyst ønsker å gjøre elevene kjent med sitt lokale bibliotek, og mulighetene som finnes der.På biblioteket får elevene eget lånekort, og de får hjelp til å låne med seg ei bok hjem. NB: Foreldrene må få informasjon i god tid om at de må fylle ut lånekortsøknaden elektronisk (eller på papir). Lånekortsøknadene må leveres sammen med klasselista seinest ei uke før besøket.
Lenke til lånekortsøknad:https://biblioteket.trondheim.kommune.no/lanekort  
Periode:
Høst 2019, uke 42-48, Vår 2020, uke 2-9
Se turnèplan for dato og bibliotek.

Musikalsk skattekiste, 1. trinn

Musikk, Trinn: 1
Lærere fra Trondheim kommunale kulturskole, Berit Lillevold og Bjørn Sigurd Skjelbred inviterer til hyggelig musikkstund for både barn og voksne. Vi lærer sanger, sangleiker, klappeleiker og regler som senere kan brukes i skolen. En hyggelig stund for barna, og et instruktivt og inspirerende verksted for de voksne.

Newtopia 7. trinn

Film, Trinn: 7
Dokumentarfilmvisning og spørsmål & svar med filmskaper Audun Amundsen.Filmskaper og eventyrer Audun Amundsen har fulgt et urfolk i Indonesia over en periode på 15 år. Dokumentaren Newtopia viser hvordan sjamanen Aman Paksa går fra å leve et liv uten penger, maskiner og motorer til å bli overasket av en overveldende modernisering. Tross i alvoret er Newtopia en vakker film med humor, et snodig vennskap og mange rørende øyeblikk. Filmen legger opp til debatt om menneskets natur og motivasjon uansett hvilket ståsted vi befinner oss i. Newtopia har premiere høsten 2019, og dette er derfor en eksklusiv visning der regissøren selv vil være tilstede for spørsmål og debatt etter filmen. 
Hvordan ender en nordboer opp med å leve i 3 år med en isolert familie dypt inne i jungelen i Indonesia? Er kultursjokket størst når man kommer ned eller drar hjem? Hvordan planlegger man til reiser og filmskaping langt utenfor sivilisasjonen? Kan vi lære noe av tradisjonelle kulturer, og har vi noe å gi til dem? Hvordan lever og tenker jungelfolket? Hvorfor reise langt og lenge for å møte andre kulturer?Spørsmålene ovenfor lå til grunn for Audun Amundsens prosjekt som varte i 12 år og sluttresultatet finnes i dokumentaren Newtopia. Etter en visninge av dokumentaren settes det av en skoletime for refleksjon/dialog, samtale og spørsmål & svar med Amundsen.Hva er god utvikling? Hva er modernitet? Er det mulig å komme frem til noen fasit på dette? Temaer som Socio kulturell
utvikling, Maslows pyramide og menneskets natur vil stå i sentrum. Audun Amundsen vil også snakke litt om prosessene for å få ferdigstillt dokumentar-film som går over så lang tid med veldig store mengder materiale. Vi ser både på de tekniske, økonomiske og personlige aspektene. Er det virkelig verdt det?

Peter og ulven, 5. trinn

Musikk, Trinn: 5
Sjelden forenes film og klassisk musikk på denne måten- filmen er tilpasset Prokofievs musikk."Peter og Ulven" er historien om den lille gutten Peter som bor sammen med bestefaren sin i nærheten av en skog. Han får ikke lov til å gå utenfor gjerdet hvor ulven ligger på lur. En vakker vårdag lurer imidlertid Peter seg ut sammen med vennene sine; en fugl, en katt og en vimsete and. Dagen forvandler seg til et spennende eventyr når ulven plutselig dukker opp.Det spennende eventyret om Peter og Ulven fortelles gjennom levende musikk og en halvtimes lang animasjonsfilm. Den russiske komponisten, dirigenten og pianisten Sergei Prokofiev har skrevet musikken til det russiske eventyret "Peter og ulven" (1937). Stykket fungerer på mange måter som en innføring i orkestermusikk. Musikken er iørefallende og vakker og de enkelte instrumentene blir grundig presentert for publikum.

Musikken fremføres live av Trondheim Symfoniorkester (TSO). Filmen om Peter og Ulven ble produsert i 2007 og vant året etter Oscar for beste animerte kortfilm. Filmen er regissert av britiske Suzie Templeton og Storm Studio er medprodusent.
Se utdrag fra filmen her: www.peterogulven.no
Filmen har anbefalt aldersgrense 7 år(barn ned til 4 år i følge med foresatt).

Samtidskunst på 60 minutter, 6. og 7. trinn

Visuell kunst, Trinn: 6-7
Trøndelag senter for samtidskunst og DKS inviterer påmeldingstilbud til 6. og 7. trinn: Samtidskunst på 60 minutter! Trøndelagsutstillingen 2020. Uke 22: mandag 25.- onsdag 27. mai 2020  Kl 09.30, 11.00 og 12.30Hvert år viser Trøndelagsutstillingen de siste utviklingene i den norske samtidskunsten. Noen kunstopplevelser husker vi bedre enn andre. Kunst kan gjøre deg glad. Kunst kan gjøre deg nysgjerrig, gi deg inspirasjon, eller bare være irriterende! Hvorfor er det sånn?Kunsten som lages i dag speiler i stor grad vår egen komplekse tid. Hvilke interesser vi har, hvordan samfunnet er satt sammen og hvordan den fungerer eller ikke fungerer. Kunst tar opp spørsmål rundt konflikter og globale tema, fenomener i den naturlige verden, økonomi, økologi. Kunst kan også stille spørsmål rundt identitet, kropp, seksualitet og menneskelige relasjoner.Selve kunstens fortellermåte er også gjerne preget av samtiden. I møte med et kunstverk er det ikke alltid at kunstnerens egen fortelling om kunstverket eksisterer. Eneste kilden man har til å skape mening i sin lesning av kunsten er derfor å delta med egen og hverandres kunnskap og tolkningsevne av dagens realiteter. Trøndelagsutstillingen gir et aktuelt og informativt innblikk i dagens kunst gjennom å presentere et mangfold av kunstverk laget av et tyvetalls forskjellige kunstnere. Elevene introduseres derfor for mange forskjellige produksjonsteknikker, materialer og tilnærminger, ulike medium og uttrykk innen kunsten. Alt samlet i en og samme utstilling.FormidlingsoppleggetVi inviterer elevene til Trøndelag senter for samtidskunst for å se Trøndelagsutstillingen, og arbeide i grupper sammen med en kunstformidler. Formidlingsopplegget legger vekt på å styrke elevenes visuelle kompetanse og oppfordre dem til å beskrive og snakke om kunstverkene, for så å diskutere med hverandre om det de tenker rundt kunstverket og kunstnerens bruk av tematikk, materialer, og teknikker. Målet er å motivere elevene til samtaler rundt kunstverkene og dermed lære mer om verdien av kreativ virksomhet, refleksjon rundt kunstens betydning i samfunnet og egen kreativ utfoldelse. De vil få mulighet til å diskutere fritt og høre medelever sine ideer om kunst - dette for å lære dem å betrakte forskjellige oppfatninger av et tema, for å danne egne meninger. Opplegget vil bidra med noen viktige begreper, tilnærminger og holdepunkter som vil være nyttige i møte med forskjellig samtidskunst.www.trondelagsutstillingen.nowww.samtidskunst.no#trdlsamtidskunst@trdlsamtidskunst
@trondelagsutstilling
#trondelagsutstillingenTidspunkt:Uke 22: mandag 25.- fredag 29. mai 2020  Kl 09.30, 11.00 og 12.30

Soli Deo Gloria – om populærmusikk og kristendom i Norge 10. trinn

Musikk, Trinn: 10
Vi skal se på forholdet mellom kristendom og populærmusikk i Norge, både med et historisk og tematisk blikk.  Prosjektet tar utgangspunkt i utstillingen «Soli Deo Gloria – kristendom og populærmusikk i Norge.» Kristne menigheter og organisasjoner har stått for en betydelig rekruttering av norske musikere og artister, blant annet gjennom Ten Sing-bevegelsen. Men hvor kjent er denne historien for folk i dag? Spørsmålene som reises er universelle for religion og livssyn.

Steinalder- Spor i jord, 3. trinn

Kulturarv, Trinn: 3
Hva danner grunnlaget for det vi "vet" om forhistorisk tid? Vi studerer funn av autentiske gjenstander og helleristninger fra steinalderen i Midt-Norge. Disse gjenstandene har gitt grunnlaget for den nedskrevne historien. Men tolkning av funn og symboler kan ha flere svar. Kanskje vet vi ikke helt svarene heller.

Vi inviterer elevene med på en utforsking og samtale rundt menneskenes liv i steinalderen. Hvordan levde de første "trønderne"? Hvordan bodde de og hva jaktet de på? Hvorfor risset de inn figurer på stein og berg? Ville de fortelle noe, eller var det rett og slett ren figurativ kunst? Hvordan kan vi vite hvor gammelt det arkeologene finner er?

Vi setter fokus på elevene som forskerspirer. Gjennom oppgaver og aktiviteter får elevene innblikk i hvordan arkeologene tolker gjenstandsmaterialet og hva som skjer med gjenstandene etter at de er funnet.

Søppelplasten i havet, 5. trinn

Litteratur, Trinn: 5
Besøket Søppelplasten i havet bygger på sakprosaboken med samme navn skrevet av skjønnlitterær forfatter Kirsti Blom og biolog Geir Wing Gabrielsen, Cappelen Damm 2016. Produksjonen er også rikt  illustrert med bilder blåst opp på storskjerm.
Søppelplasten i havet skildrer hvordan havet, sjøfuglenes matfat, er i ferd med å bli en søppeldynge. Når forskere undersøker døde havhester som skylles opp på strendene, finner de plast i magene deres. Slik varsler fuglene om at det er altfor mye plastsøppel i sjøen. Heldigvis kan vi sammen og hver for oss hjelpe havhesten og de andre sjøfuglene, og rundt om i verden har mange allerede tenkt ut smarte oppfinnelser og løsninger for å fjerne søppelet.

Togrøvere, 9. trinn

Film, Trinn: 9
OM FILMEN:En retrospektiv, coming-of-age-dokumentar om en guttegjeng som plyndret tog på 90-tallet.På midten av nittitallet ble det avdekket stort svinn av varer på nordgående godstog fra Trondheim. Etter lang etterforskning ble søkelyset rettet mot en liten togstasjon på Ranheim, lengst øst i Trondheim. Det viste seg at toget i en toårsperiode hadde blitt utsatt for en rekke skjulte ran. Brus og øl forsvant stadig fra godsvognene. Saken fikk en uventet vending da de skyldige viste seg å være svært unge gutter i 11-15 års alderen. Togrøvere er en 20 minutters nostalgisk og stemningsfull dokumentarfilm om det å havne på utsiden av samfunnet. Filmen tar oss med inn i hukommelsen til “Ranheims-gjengen”, og består av lydklipp fra samtaler gjort med medlemmer av gjengen i voksen alder, samt rekonstruksjoner av historier fra deres barndom og oppvekst.Filmen er action-spekket og handler om de gode minnene og nostalgien, men er først og fremst en fortelling om utenforskap og omsorgssvikt.Denne historien handler om det store i det lille. Hva har bydelen Ranheim på 90-tallet å gjøre med ekstremisme, rusmisbruk og store samfunnsøkonomiske konsekvenser? Alt! Vi ser gang på gang unge menn som søker usunne idealer, relasjoner og levesett, og det skyldes nesten alltid en form for utenforskap. Togrøverne fra Ranheim representerer alle disse sinte unge mennene, og filmen lar oss som publikum reflektere over hvordan vi som medmennesker kan se, forebygge og snakke om utenforskap.

Trio no Treble

Musikk, Trinn: 8-10
Trio no Treble er en utradisjonell trio med bratsj, cello og kontrabass, basert i Trondheim. En trio uten diskant, kun mørke røster og dyp klang. Kan det bli bedre?  Trioen består av Lars Marius Hølås (bratsj), Eivind Rossbach Heier (cello) og Jostein Bolås Brødreskift (kontrabass). Trio no Treble ble stiftet i 2017. Trioen spiller variert musikk fra klassisk til pop.Trio no Treble ble stiftet sommeren 2017, og har siden oppstarten spilt flere suksessfulle konserter i Trøndelagsregionen, rundt i Norge, og i Serbia. De har også vært festivaltrio på Festspillene i Helgeland, samt spilt egne konserter på Hamar og Operaen i Oslo, for å nevne noen. Fremtidige konserter er blant annet i Luleå, Murmansk, Mandal, og de er igjen invitert tilbake til å opptre under Opereafestukene i Kristiansund.Sommeren 2018 spilte de med Mads Hansen og hans store sommerhit "Sommerkroppen" på VG-lista topp 20 på Rådhusplassen i Oslo.Elevene kan vente seg en variert konsert.

Trufilotten, 2. og 3. trinn (Globus Teater)

Scenekunst, Trinn: 2-3
Naturforskeren Lonnie har noe spennende å fortelle. En mystisk skapning befinner seg rett i nærheten, en som ingen har sett før. Det er en Trufilott! Trufilotten ser merkelig ut og beveger seg veldig rart. Lonnie har alltid ønsket å møte en Trufilott og er ivrig etter å få forsket på den, men Trufilotten har sine egne påfunn og det hele blir et eneste stort spetakkel. Er trufilotten bare rampete, eller er det noe Lonnie ikke forstår?Hvordan møter man noen som er veldig annerledes fra en selv? Og kan man lære noe av hverandres ulikheter?

Det er fint om utøverne blir møtt av kulturverter eller andre elever som kan hjelpe til å rigge matter o.l.

Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.

Velkommen av havet, 4., 6. og 9. trinn,

Kulturarv, Trinn: 4-9
Velkommen av havet – historien bak smakenEn unik formidlingsopplevelse produsert av biolog Kari H. Bachke Andresen i samarbeid med NTNU Vitenskapsmuseet og Den kulturelle skolesekken i Trondheim kommune.Produksjonen er rettet mot 4., 6. og 9. trinn, Uke 44 og 45 2019, fire grupper pr dag kl. 9.45, 10.15, 11.30 og 12.00.Formidlingstilbudet går kun ukene 44 og 45 og det er «først til mølla» prinsippet som gjelder.Kari er utdannet biolog og har en allsidig erfaring fra marine næringer, tverrfaglig forskning og forvaltning. Hun er opptatt av å spre glede, engasjement og kunnskap om marine råvarer, natur, miljø og historie. Til daglig driver Kari et eget foretak marin-ka.no og er forfatterav boka «Velkommen av havet – mer enn en kokebok». I boka følges sju marine råvarer fraTrøndelag, fra artenes oppvekstområder, via fiskere og til matfatet. Her settes det fokus på hvorfor artene lever der de gjør, når på året kvaliteten er best, og hvordan de ble brukt tidligere og benyttes av dyktige kokker i dag.Tema i boka har gitt grunnlag for utvikling av undervisningskonseptet «Velkommen av havet – historien bak smaken». Langs trøndelagskysten bugner det av smakfulle marine råvarer og elevene inviteres til å stifte nærmere bekjentskap med et utvalg av artene.Det legges opp til et undervisningsopplegg der elevene får se, kjenne, lukte og smake på flere av de spiselige artene vi finner langs kysten og spesielt i den artsrike Trondheimsfjorden. Etter innledende samtale om artenes biologi og levevis får elevene sanse råvarene. De vil stifte nærmere bekjentskap med levende arter i saltvannsakvariet og se, lukte og ta på arter i frysedisken. Dyktige kokker vil i tillegg lage noe «godt» fra havets bord for å utfordre smaksløkene. Ønske er å spre kunnskap og engasjement til barn og unge om lokale marine råvarer, om hvilke arter vi finner i Trøndelag og Trondheimsfjorden, og om artenes levevis og hvordan de blir benyttet. Håpet er å få elevene til å forstå historien til sjømaten som blir servert – «Historien bak smaken». Det handler om grunnlaget for forvaltning, kulturoverføring og ressursutnyttelse, og ikke minst ressursnytelse. Vi ønsker at alle skal få en unik matopplevelse. Hvordan smaker tang og tare?Produksjonen berører flere kompetansemål i læreplanen både innenfor naturfag, samfunnsfag/historie, og mat og helse. Stikkord som kan nevnes er; dyrearter, økosystem, bærekraftig utvikling, matkultur, matproduksjon, sunt kosthold, matlaging og smaksopplevelser.Sted: NTNU VitenskapsmuseetPeriode: Uke 44 og 45 2019,Målgruppe: 4., 6. og 9.trinnTidspunkter: kl. 9.45, 10.15, 11.30 og 12.00Antall elever: 25,Varighet:1,5 timer Påmelding til skoletjenesten ved NTNU Vitenskapsmuseet: solbjorg.pedersen@ntnu.noPåmelding med opplysninger:- navn på skole og trinn- kontaktperson med telefonnr og e-post- antall elever og voksne- ev.spesielle behov- restriksjoner angående fotograferingPåmeldingsfrist: 15.oktober, «først til mølla» - prinsippet som gjelderHenvendelser og spørsmål til Kari Andresenkari@marin-ka.noTlf: 98 65 38 48
Uttrykksform
Merkelapp
Åpne filter