Lianvatnet skole skoleavdeling BUP-klinikk

Lianvatnet skole skoleavdeling BUP-klinikk

Postadresse: 7004 TRONDHEIM, 7024 Trondheim

Besøksadresse: Vådanvn. 49, 7024

Telefon: 91750921

Kontaktperson: Kjell Brennskag, 91750921, kjell.brennskag@ou.trondheim.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle

Falstadsenteret, 9. trinn

Kulturarv, Trinn: 9
Et kulturarvtilbud for 9. trinn ved skoler i Trondheim kommune. Dagsopplegg (kl 10-14) inkluderer undervisning,, oppgaveløsning i museumsromma og besøk i Falstadskogen.Påmelding:post@falstadsenteret.no eller tlf: 74 02 80 40Påmeldingsfrist: 1. novemberBestilling av transport: Tide Buss AS:
Tlf: 55 23 87 00 eller eventuelt 05505
 (NB Undervisningen starter i Falstadskoegn og bussen kjører direkte til Falstadskogen, retur til Falstadsenteret kl 10.45) Gruppestørrelse = en buss, dvs ca 40-45 elever (mindre grupper avklares med DKS før bestilling).

Forfatterbesøk Bjørn Ousland, 5. trinn

Litteratur, Trinn: 5
- en tegnet polarberetning.
Historiens viktigste polarekspedisjoner blir fortalt gjennom en kombinasjon av illustrasjoner, tekst og tegneserieelementer. På papiret vil Bjørn Ousland tegne fram historiene og personene, forklare visuelle virkemidler og fortelle om valg underveis. Han vil også vise eksempler på ferdige illustrasjoner og hvordan de brukes til å formidle dramatiske hendelsesforløp. I løpet av formidlingen har elevene blitt spesielt kjent med den første Fram-ferd, fra planleggingen til Nansen og Johansens dramatiske ferd over Polhavet.

Se Bjørn Ouslands hjemmeside: www.bjornousland.com


JAPAN- fra teseremoni til cosplay, 8. trinn

Visuell kunst, Trinn: 8
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum har en eksepsjonell samling kunsthåndverk fra Japan: keramikk, kimonoer, lakkarbeider, en samurairustning og mye mer. I «JAPAN – fra teseremoni til cosplay» vil vi vise elevene deler av museets Japansamling, og snakke om særtrekk ved Japans kultur og estetikk. Elevene får kle seg  i kimonoer og delta i en tilrettelagt teseremoni med tilberedning og smaking. Vi bruker ordentlig utstyr, og elevene får oppleve stemningen i en teseremoni. Deretter får de prøve cosplay-antrekk og iscenesette fotografier av hverandre, inspirert av kawaii-kulturen i Tokyo.Museets Japansamling gir innblikk i et land, en kultur, en filosofi og en særegen estetikk fra ca. år 0 til det 20. århundre. I dag er Japan et land fylt av kontraster. Fargerik og opponerende ungdomskultur demonstrerer en tilsynelatende motsats til det tradisjonelle og meditative – samtidig som det nye alltid forholder seg til det gamle. I «JAPAN – fra teseremoni til cosplay» vil vi vise elevene deler av museets Japansamling, og snakke om særtrekk ved Japans kultur og estetikk. Læringsmål for ungdomstrinnet i samfunnsfag, KRLE og kunst og håndverk vil inngå i samtalen med elevene:
HISTORIE:
Eleven skal kunne drøfte viktige omveltninger i samfunnet i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye omveltninger.
KUNST OG HÅNDVERK - KUNST:
Eleven skal kunne sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst.
KRISTENDOM, RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK – BUDDHISME:
Eleven skal kunne beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til buddhismen. (Etter den dialogbaserte omvisningen, vil elevene få ikle seg kimonoer og delta i en tilrettelagt teseremoni med tilberedning og smaking. Vi bruker ordentlig utstyr, og elevene får oppleve stemningen en teseremoni legger til rette for. Deretter får de prøve cosplay-antrekk og iscenesette fotografier av hverandre, inspirert av kawaii- kulturen i Tokyo.Opplegget inngår i NKIM’s bredere Japan-satsning rettet mot barn og unge i 2018. 

Jesus Christ Superstar, 10. trinn på Trøndelag Teater

Scenekunst, Trinn: 10
JESUS CHRIST SUPERSTAR av Andrew Lloyd WebberJesus Christ Superstar av Andrew Lloyd Webber er vårens musikal i 2020. Musikalen provoserte mange og skapte stor debatt da den ble satt opp første gang på Broadway for snart 50 år siden, noe som ga oppsetningen ekstra stor publisitet. Rockeoperaen har for lengst blitt en klassiker, og har gått sin seiersgang i mange land gjennom et halvt hundre år.

Krim for ungdom, 8. trinn

Litteratur, Trinn: 8
Med utgangspunkt i spenningsbøkene SNATCH, GAMER og DRONEN fortel forfattar Tor Arve Røssland om korleis desse tre bøkene blei til. Korleis han brukte si latterleg omfattande erfaring med dataspel då han skreiv GAMER. Og korleis han mentalt måtte bli ein skurk for å skrive SNATCH. To erfaringar han ikkje ville vere forutan.Når det gjeld GAMER, tar forfattaren opp problemstillingar rundt dataspeling og høyrer elevane sine erfaringar med dette.Når det gjeld SNATCH, går han inn på det moralske dilemmaet som hovudpersonane er i: Kor langt ville du gått for å hjelpe dei du er glad i? Ville du blitt kriminell om det var siste utveg? Kvifor likar vi å lese om slike ting vi aldri ville gjort i verkelegheita?Det er likevel DRONEN som blir via mest tid. Boka handlar om ein ung gut som blir radikalisert inn i eit farleg nasjonalistisk miljø. Dette vil garantert skape diskusjon!Bøkene har korte setningar, slik at dei er lette å lese og dei vil fange spesielt gutar med tematikk og innhald. DRONEN er ei bok som vil provosere, og tematikken rundt rasisme er diverre aktuell.

Meg og kammeraten min

Musikk, Trinn: 1-7
Meg og kammeraten min er bandet foreldre og barn konkurrerer om å like.Meg og kammeraten min består av Martin Hagfors som er meg og Erik Johannessen (Jaga Jazzist) som er kammeraten. Barna får høre to knallgode sangere/musikere fremføre glimrende låter, fortelle morsomme og absurde historier, om kjærester på månen eller om virkelige hendelser fra verdensrommet.På skolekonsertene trakterer de en haug med instrumenter og forteller historier der strikken blir dratt halvveis rundt ekvator. Elevene blir behandlet med respekt og varme og kameratene er flinke til å også henvende seg til de som ikke er de mest naturlige midtpunktene.Meg og kammeraten min slapp sin fjerde plate i november 2017, denne gang innspilt med kringkastingsorkesteret, og alt tyder på at nok en gang drar pressen frem superlativene for å beskrive resultatet.

Newtopia 7. trinn

Film, Trinn: 7
Dokumentarfilmvisning og spørsmål & svar med filmskaper Audun Amundsen.Filmskaper og eventyrer Audun Amundsen har fulgt et urfolk i Indonesia over en periode på 15 år. Dokumentaren Newtopia viser hvordan sjamanen Aman Paksa går fra å leve et liv uten penger, maskiner og motorer til å bli overasket av en overveldende modernisering. Tross i alvoret er Newtopia en vakker film med humor, et snodig vennskap og mange rørende øyeblikk. Filmen legger opp til debatt om menneskets natur og motivasjon uansett hvilket ståsted vi befinner oss i. Newtopia har premiere høsten 2019, og dette er derfor en eksklusiv visning der regissøren selv vil være tilstede for spørsmål og debatt etter filmen. 
Hvordan ender en nordboer opp med å leve i 3 år med en isolert familie dypt inne i jungelen i Indonesia? Er kultursjokket størst når man kommer ned eller drar hjem? Hvordan planlegger man til reiser og filmskaping langt utenfor sivilisasjonen? Kan vi lære noe av tradisjonelle kulturer, og har vi noe å gi til dem? Hvordan lever og tenker jungelfolket? Hvorfor reise langt og lenge for å møte andre kulturer?Spørsmålene ovenfor lå til grunn for Audun Amundsens prosjekt som varte i 12 år og sluttresultatet finnes i dokumentaren Newtopia. Etter en visninge av dokumentaren settes det av en skoletime for refleksjon/dialog, samtale og spørsmål & svar med Amundsen.Hva er god utvikling? Hva er modernitet? Er det mulig å komme frem til noen fasit på dette? Temaer som Socio kulturell
utvikling, Maslows pyramide og menneskets natur vil stå i sentrum. Audun Amundsen vil også snakke litt om prosessene for å få ferdigstillt dokumentar-film som går over så lang tid med veldig store mengder materiale. Vi ser både på de tekniske, økonomiske og personlige aspektene. Er det virkelig verdt det?

Soli Deo Gloria – om populærmusikk og kristendom i Norge 10. trinn

Musikk, Trinn: 10
Vi skal se på forholdet mellom kristendom og populærmusikk i Norge, både med et historisk og tematisk blikk.  Prosjektet tar utgangspunkt i utstillingen «Soli Deo Gloria – kristendom og populærmusikk i Norge.» Kristne menigheter og organisasjoner har stått for en betydelig rekruttering av norske musikere og artister, blant annet gjennom Ten Sing-bevegelsen. Men hvor kjent er denne historien for folk i dag? Spørsmålene som reises er universelle for religion og livssyn.

Togrøvere, 9. trinn

Film, Trinn: 9
OM FILMEN:En retrospektiv, coming-of-age-dokumentar om en guttegjeng som plyndret tog på 90-tallet.På midten av nittitallet ble det avdekket stort svinn av varer på nordgående godstog fra Trondheim. Etter lang etterforskning ble søkelyset rettet mot en liten togstasjon på Ranheim, lengst øst i Trondheim. Det viste seg at toget i en toårsperiode hadde blitt utsatt for en rekke skjulte ran. Brus og øl forsvant stadig fra godsvognene. Saken fikk en uventet vending da de skyldige viste seg å være svært unge gutter i 11-15 års alderen. Togrøvere er en 20 minutters nostalgisk og stemningsfull dokumentarfilm om det å havne på utsiden av samfunnet. Filmen tar oss med inn i hukommelsen til “Ranheims-gjengen”, og består av lydklipp fra samtaler gjort med medlemmer av gjengen i voksen alder, samt rekonstruksjoner av historier fra deres barndom og oppvekst.Filmen er action-spekket og handler om de gode minnene og nostalgien, men er først og fremst en fortelling om utenforskap og omsorgssvikt.Denne historien handler om det store i det lille. Hva har bydelen Ranheim på 90-tallet å gjøre med ekstremisme, rusmisbruk og store samfunnsøkonomiske konsekvenser? Alt! Vi ser gang på gang unge menn som søker usunne idealer, relasjoner og levesett, og det skyldes nesten alltid en form for utenforskap. Togrøverne fra Ranheim representerer alle disse sinte unge mennene, og filmen lar oss som publikum reflektere over hvordan vi som medmennesker kan se, forebygge og snakke om utenforskap.
Uttrykksform
Åpne filter