Nidelven skole

Nidelven skole

Postadresse: Schirmers gate 11, 7012 Trondheim

Besøksadresse: Schirmers gate 11, 7012 Trondheim

Telefon: 73523429

Kontaktperson: Lill Krabseth, lill.krabseth@nidelvenskole.no

Antall produksjoner: 15

  • Alle

"We come in peace" med TSO, 5.-10. trinn

Musikk, Trinn: 8-10
Trondheim symfoniorkester og konserten: "We come in peace":Olavshallen torsdag 17. oktober kl 11.00We Come in Peace er grenseoverskridende. I stedet for å fokusere på musikk fra enten film eller spill, retter vi lasersiktet mot science fiction som sjanger, om det så dreier seg om drømmen om intelligent liv p. fjerne planeter, kriger i rommet eller fryktelige galaktiske monstre. Musikken er hentet fra de mest kjente og populære filmene, tv-seriene og spillene med universet som tema.Etter tre populære omganger med spillmusikk presenterer TSO nok et samarbeid med Orvar Säfström og Underscore Productions, teamet bak spillkonsertene Score. Så spenn fast sikkerhetsbeltet. årets store populærkulturelle opplevelse tar deg med på en reise i lysets hastighet mot uendeligheten og enda videre! We Come in Peace er produsert av Underscore Productions AB.

Den hemmelige hagen, 7. trinn (Trøndelag Teater)

Scenekunst, Trinn: 7
«Den hemmelige hagen» Gamle Scene 29. 31. oktober og 5. november kl 11.30 (ca 200 plasser)Påmelding til: Guri Krog Dodig 72 54 88 11. guri.dodig@ou.trondheim.kommune.noEn kjær barneklassiker på en kjær sceneHar du noen gang gjort noe du ikke fikk lov til? Kanskje ble du så nysgjerrig at du ikke klarte å la være. Slik var det nok tiåringen Mary følte det da hun først fikk vite om den hemmelige hagen.For foreldreløse Mary blir dette en magisk og fabulerende reise inn i det ukjente – en reise som forandrer henne for alltid. På samme måte som denne klassikeren har forandret generasjoner siden utgivelsen i 1911. Nå er turen kommet til deg!Mary og vennene bestemmer seg for å gå på oppdagelsesferd i den avstengte hagen til den fiendtlige onkelen hennes. Den ulovlige vandringen avdekker noe av det viktigste for oss mennesker – kjærligheten. Barna sår, luker, vanner og steller rosene slik at hagen igjen får tilbake sin vakre glans. Men det skjer også mye merkelig her, og en mystisk hemmelig stemme kommer og går. Hvem kan det være?Trøndelag Teater ønsker å gi en vakker kunstopplevelse til et ungt publikum, med en historie også foreldregenerasjonen har et forhold til – en identitetsskapende fortelling om det å være i forandring og brytning. Vi tror at historien berører selv de mest hardkokte av oss, og at den gjør både godt og litt vondt på det rette stedet – i hjertet.Vi er glade for å samarbeide med regissør Kjersti Haugen igjen. Denne gangen har hun med seg scenograf Katrin Bombe og musiker Magnus Børmark for å levendegjøre denne barneklassikeren.

Det samiske Trøndelag, 6. trinn

Kulturarv, Trinn: 6
«Bli med på en spennende reise i samisk kultur og historie. Lær å lage samisk kunsthåndverk som elevene får til odel og eie. Få ett innblikk i den urettferdigheten samene ble utsatt for gjennom årelang fornorskingspolitikk og systematisk diskriminering. Opplev dette i skoletimen i den gamle skolestua på Sverresborg»

Jeg lager meg selv, 4. trinn

Visuell kunst, Trinn: 4

Bilder og selvfremstilling utgjør en stor del av kommunikasjonsformene til mennesker i dag, og særlig gjelder dette unge mennesker. Vi navigerer oss gjennom hverdagen, det offentlige rom og også det private rom i stor grad ved hjelp av bilder. Vi fremstiller oss selv, hvem vi er og hva vi står for ved hjelp av fotografier. Vår mulighet til i så sterk grad fremstille oss slik vi selv ønsker, eller slik vi tenker at vi burde være, påvirker oss og samhandlingen/kommunikasjonen med andre mennesker mer enn vi kanskje selv aner.Å skape bilder av seg selv, med utgangspunkt i et ønske om å kommunisere en bestemt image, er ikke nytt. Mennesket har i alle tider risset, tegnet, malt, sitt eget ettermæle.Å ha et bevisst forhold til bilder er grunnleggende viktig for å forstå verden i dag. Alle bilder har en avsender og et budskap, og ingen bilder ar nøytrale. Vi ønsker å hjelpe elevene til å forholde seg aktivt til bildene de møter, og å utvikle bevissthet og verktøy til å møte den visuelle hverdagen. Å reflektere, søke mening og bli trygg på visuelle koder, gjør oss bedre rustet som moderne samfunnsborgere, og til å delta i demokratiske prosesser.Opplegget er dialogbasert ved at vi trekker elevene inn i samtaler om den kunsten vi ser. Vi ser på selvportretter av forskjellige kunstnere i samlingen og snakker om hvordan de fremstiller seg selv. Vi trekker også paralleller til hvordan vi bruker selvportretter i for eksempel sosiale media i dag.Vi tar med oss samtalen inn i verkstedet, der elevene får lage sine egne selvportrett. Elevene får utdelt store ark, tegner et utsnitt av kroppen i omriss og får legge inn elementer i portretter som representerer dem, hvem de er, hva de er opptatt av etc.

Krim for ungdom, 8. trinn

Litteratur, Trinn: 8
Med utgangspunkt i spenningsbøkene SNATCH, GAMER og DRONEN fortel forfattar Tor Arve Røssland om korleis desse tre bøkene blei til. Korleis han brukte si latterleg omfattande erfaring med dataspel då han skreiv GAMER. Og korleis han mentalt måtte bli ein skurk for å skrive SNATCH. To erfaringar han ikkje ville vere forutan.Når det gjeld GAMER, tar forfattaren opp problemstillingar rundt dataspeling og høyrer elevane sine erfaringar med dette.Når det gjeld SNATCH, går han inn på det moralske dilemmaet som hovudpersonane er i: Kor langt ville du gått for å hjelpe dei du er glad i? Ville du blitt kriminell om det var siste utveg? Kvifor likar vi å lese om slike ting vi aldri ville gjort i verkelegheita?Det er likevel DRONEN som blir via mest tid. Boka handlar om ein ung gut som blir radikalisert inn i eit farleg nasjonalistisk miljø. Dette vil garantert skape diskusjon!Bøkene har korte setningar, slik at dei er lette å lese og dei vil fange spesielt gutar med tematikk og innhald. DRONEN er ei bok som vil provosere, og tematikken rundt rasisme er diverre aktuell.

Kristin Lavransdatter 10. trinn på Trøndelag Teater

Scenekunst, Trinn: 10
KRISTIN LAVRANSDATTER av Sigrids UndsetKristin Lavransdatter, Sigrid Undsets hovedverk, har et sterkt dramatisk materiale som også berører i vår tid. Kristin er en ruvende kvinneskikkelse i norsk litteratur, representerer en sjelden menneskeskildring og en kvinnehistorie som omfatter alle slags menneskelige aspekter; kjærlighet, begjær, utroskap, glede, sorg og savn. Kjersti Horn er regissør for den nye produksjonen.

Leselyst - Bibliotekbesøk med fortellerstund, 1. trinn

Litteratur, Trinn: 1
Alle førsteklassinger i Trondheim kommune får tur til nærbiblioteket. Der møter de Elna Teigen som skal fortelle om “Sjokolade-Sivert”, gutten som virkelig elsker sjokolade. Elna Teigen er utdannet barne- og ungdoms- arbeider og har arbeidet på Huseby Barnehage i 28 år. I 2017 debuterte hun som barnebokforfatter, men fortelle og formidle til unger har hun gjort i hele yrkeskarrieren. Det blir omvisning, utdeling av bibliotekkort og mulighet for boklån. Leselyst ønsker å gjøre elevene kjent med sitt lokale bibliotek, og mulighetene som finnes der.På biblioteket får elevene eget lånekort, og de får hjelp til å låne med seg ei bok hjem. NB: Foreldrene må få informasjon i god tid om at de må fylle ut lånekortsøknaden elektronisk (eller på papir). Lånekortsøknadene må leveres sammen med klasselista seinest ei uke før besøket.
Lenke til lånekortsøknad:https://biblioteket.trondheim.kommune.no/lanekort  
Periode:
Høst 2019, uke 42-48, Vår 2020, uke 2-9
Se turnèplan for dato og bibliotek.

Musikalsk skattekiste, 1. trinn

Musikk, Trinn: 1
Lærere fra Trondheim kommunale kulturskole, Berit Lillevold og Bjørn Sigurd Skjelbred inviterer til hyggelig musikkstund for både barn og voksne. Vi lærer sanger, sangleiker, klappeleiker og regler som senere kan brukes i skolen. En hyggelig stund for barna, og et instruktivt og inspirerende verksted for de voksne.

Newtopia 7. trinn

Film, Trinn: 7
Dokumentarfilmvisning og spørsmål & svar med filmskaper Audun Amundsen.Filmskaper og eventyrer Audun Amundsen har fulgt et urfolk i Indonesia over en periode på 15 år. Dokumentaren Newtopia viser hvordan sjamanen Aman Paksa går fra å leve et liv uten penger, maskiner og motorer til å bli overasket av en overveldende modernisering. Tross i alvoret er Newtopia en vakker film med humor, et snodig vennskap og mange rørende øyeblikk. Filmen legger opp til debatt om menneskets natur og motivasjon uansett hvilket ståsted vi befinner oss i. Newtopia har premiere høsten 2019, og dette er derfor en eksklusiv visning der regissøren selv vil være tilstede for spørsmål og debatt etter filmen. 
Hvordan ender en nordboer opp med å leve i 3 år med en isolert familie dypt inne i jungelen i Indonesia? Er kultursjokket størst når man kommer ned eller drar hjem? Hvordan planlegger man til reiser og filmskaping langt utenfor sivilisasjonen? Kan vi lære noe av tradisjonelle kulturer, og har vi noe å gi til dem? Hvordan lever og tenker jungelfolket? Hvorfor reise langt og lenge for å møte andre kulturer?Spørsmålene ovenfor lå til grunn for Audun Amundsens prosjekt som varte i 12 år og sluttresultatet finnes i dokumentaren Newtopia. Etter en visninge av dokumentaren settes det av en skoletime for refleksjon/dialog, samtale og spørsmål & svar med Amundsen.Hva er god utvikling? Hva er modernitet? Er det mulig å komme frem til noen fasit på dette? Temaer som Socio kulturell
utvikling, Maslows pyramide og menneskets natur vil stå i sentrum. Audun Amundsen vil også snakke litt om prosessene for å få ferdigstillt dokumentar-film som går over så lang tid med veldig store mengder materiale. Vi ser både på de tekniske, økonomiske og personlige aspektene. Er det virkelig verdt det?

Samtidskunst på 60 minutter, 6. og 7. trinn

Visuell kunst, Trinn: 6-7
Trøndelag senter for samtidskunst og DKS inviterer påmeldingstilbud til 6. og 7. trinn: Samtidskunst på 60 minutter! Trøndelagsutstillingen 2020. Uke 22: mandag 25.- onsdag 27. mai 2020  Kl 09.30, 11.00 og 12.30Hvert år viser Trøndelagsutstillingen de siste utviklingene i den norske samtidskunsten. Noen kunstopplevelser husker vi bedre enn andre. Kunst kan gjøre deg glad. Kunst kan gjøre deg nysgjerrig, gi deg inspirasjon, eller bare være irriterende! Hvorfor er det sånn?Kunsten som lages i dag speiler i stor grad vår egen komplekse tid. Hvilke interesser vi har, hvordan samfunnet er satt sammen og hvordan den fungerer eller ikke fungerer. Kunst tar opp spørsmål rundt konflikter og globale tema, fenomener i den naturlige verden, økonomi, økologi. Kunst kan også stille spørsmål rundt identitet, kropp, seksualitet og menneskelige relasjoner.Selve kunstens fortellermåte er også gjerne preget av samtiden. I møte med et kunstverk er det ikke alltid at kunstnerens egen fortelling om kunstverket eksisterer. Eneste kilden man har til å skape mening i sin lesning av kunsten er derfor å delta med egen og hverandres kunnskap og tolkningsevne av dagens realiteter. Trøndelagsutstillingen gir et aktuelt og informativt innblikk i dagens kunst gjennom å presentere et mangfold av kunstverk laget av et tyvetalls forskjellige kunstnere. Elevene introduseres derfor for mange forskjellige produksjonsteknikker, materialer og tilnærminger, ulike medium og uttrykk innen kunsten. Alt samlet i en og samme utstilling.FormidlingsoppleggetVi inviterer elevene til Trøndelag senter for samtidskunst for å se Trøndelagsutstillingen, og arbeide i grupper sammen med en kunstformidler. Formidlingsopplegget legger vekt på å styrke elevenes visuelle kompetanse og oppfordre dem til å beskrive og snakke om kunstverkene, for så å diskutere med hverandre om det de tenker rundt kunstverket og kunstnerens bruk av tematikk, materialer, og teknikker. Målet er å motivere elevene til samtaler rundt kunstverkene og dermed lære mer om verdien av kreativ virksomhet, refleksjon rundt kunstens betydning i samfunnet og egen kreativ utfoldelse. De vil få mulighet til å diskutere fritt og høre medelever sine ideer om kunst - dette for å lære dem å betrakte forskjellige oppfatninger av et tema, for å danne egne meninger. Opplegget vil bidra med noen viktige begreper, tilnærminger og holdepunkter som vil være nyttige i møte med forskjellig samtidskunst.www.trondelagsutstillingen.nowww.samtidskunst.no#trdlsamtidskunst@trdlsamtidskunst
@trondelagsutstilling
#trondelagsutstillingenTidspunkt:Uke 22: mandag 25.- fredag 29. mai 2020  Kl 09.30, 11.00 og 12.30

Snipp, snapp, brennsnute, 2. trinn på Sverresborg Folkemuseum

Kulturarv, Trinn: 2
Elevene får et innblikk i vår trønderske matkultur og kulturarv. Vi skrur tiden 150 år tilbake i tid, og ser hva man pleide å ha på matbordet da. Og hvor fikk de egentlig maten fra?Opplegget foregår i museets byavdeling, samt vårt produksjonskjøkken anno 1870. Her møter elevene de som bodde i huset på den tiden – nemlig søstrene Wold. De var ugifte kvinner, som levde av å produsere saft, sjokolade og syltetøy fra sitt eget hjem.På kjøkkenet får elevene lov til å delta i matlaging samt spise det vi har laget. Aktiviteten skal foregå i tidsriktige kostymer som elevene får låne av Sverresborg. 

Soli Deo Gloria – om populærmusikk og kristendom i Norge 10. trinn

Musikk, Trinn: 10
Vi skal se på forholdet mellom kristendom og populærmusikk i Norge, både med et historisk og tematisk blikk.  Prosjektet tar utgangspunkt i utstillingen «Soli Deo Gloria – kristendom og populærmusikk i Norge.» Kristne menigheter og organisasjoner har stått for en betydelig rekruttering av norske musikere og artister, blant annet gjennom Ten Sing-bevegelsen. Men hvor kjent er denne historien for folk i dag? Spørsmålene som reises er universelle for religion og livssyn.

Steinalder- Spor i jord, 3. trinn

Kulturarv, Trinn: 3
Hva danner grunnlaget for det vi "vet" om forhistorisk tid? Vi studerer funn av autentiske gjenstander og helleristninger fra steinalderen i Midt-Norge. Disse gjenstandene har gitt grunnlaget for den nedskrevne historien. Men tolkning av funn og symboler kan ha flere svar. Kanskje vet vi ikke helt svarene heller.

Vi inviterer elevene med på en utforsking og samtale rundt menneskenes liv i steinalderen. Hvordan levde de første "trønderne"? Hvordan bodde de og hva jaktet de på? Hvorfor risset de inn figurer på stein og berg? Ville de fortelle noe, eller var det rett og slett ren figurativ kunst? Hvordan kan vi vite hvor gammelt det arkeologene finner er?

Vi setter fokus på elevene som forskerspirer. Gjennom oppgaver og aktiviteter får elevene innblikk i hvordan arkeologene tolker gjenstandsmaterialet og hva som skjer med gjenstandene etter at de er funnet.

Togrøvere, 9. trinn

Film, Trinn: 9
OM FILMEN:En retrospektiv, coming-of-age-dokumentar om en guttegjeng som plyndret tog på 90-tallet.På midten av nittitallet ble det avdekket stort svinn av varer på nordgående godstog fra Trondheim. Etter lang etterforskning ble søkelyset rettet mot en liten togstasjon på Ranheim, lengst øst i Trondheim. Det viste seg at toget i en toårsperiode hadde blitt utsatt for en rekke skjulte ran. Brus og øl forsvant stadig fra godsvognene. Saken fikk en uventet vending da de skyldige viste seg å være svært unge gutter i 11-15 års alderen. Togrøvere er en 20 minutters nostalgisk og stemningsfull dokumentarfilm om det å havne på utsiden av samfunnet. Filmen tar oss med inn i hukommelsen til “Ranheims-gjengen”, og består av lydklipp fra samtaler gjort med medlemmer av gjengen i voksen alder, samt rekonstruksjoner av historier fra deres barndom og oppvekst.Filmen er action-spekket og handler om de gode minnene og nostalgien, men er først og fremst en fortelling om utenforskap og omsorgssvikt.Denne historien handler om det store i det lille. Hva har bydelen Ranheim på 90-tallet å gjøre med ekstremisme, rusmisbruk og store samfunnsøkonomiske konsekvenser? Alt! Vi ser gang på gang unge menn som søker usunne idealer, relasjoner og levesett, og det skyldes nesten alltid en form for utenforskap. Togrøverne fra Ranheim representerer alle disse sinte unge mennene, og filmen lar oss som publikum reflektere over hvordan vi som medmennesker kan se, forebygge og snakke om utenforskap.

Trufilotten, 2. og 3. trinn (Globus Teater)

Scenekunst, Trinn: 2-3
Naturforskeren Lonnie har noe spennende å fortelle. En mystisk skapning befinner seg rett i nærheten, en som ingen har sett før. Det er en Trufilott! Trufilotten ser merkelig ut og beveger seg veldig rart. Lonnie har alltid ønsket å møte en Trufilott og er ivrig etter å få forsket på den, men Trufilotten har sine egne påfunn og det hele blir et eneste stort spetakkel. Er trufilotten bare rampete, eller er det noe Lonnie ikke forstår?Hvordan møter man noen som er veldig annerledes fra en selv? Og kan man lære noe av hverandres ulikheter?

Det er fint om utøverne blir møtt av kulturverter eller andre elever som kan hjelpe til å rigge matter o.l.

Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.
Uttrykksform
Merkelapp
Åpne filter