Sjetne skole

Sjetne skole

Postadresse: 7004 TRONDHEIM, 7000 Trondheim

Besøksadresse: Parallellen 14, 7081 Sjetnemarka

Telefon: 72 54 97 30

Kontaktperson: Vibeke Sollie, 72549730, vibeke.sollie@ou.trondheim.kommune.no

Antall produksjoner: 19

  • Alle

Det samiske Trøndelag, 6. trinn

Kulturarv, Trinn: 6
«Bli med på en spennende reise i samisk kultur og historie. Lær å lage samisk kunsthåndverk som elevene får til odel og eie. Få ett innblikk i den urettferdigheten samene ble utsatt for gjennom årelang fornorskingspolitikk og systematisk diskriminering. Opplev dette i skoletimen i den gamle skolestua på Sverresborg»

En liten beat, 4. trinn

Musikk, Trinn: 4
4.klassingene får et spennende innblikk i musikkens verden når de introduseres for instrumentsamlingen på Ringve Musikkmuseum og Kulturskolens tilbud. Elevene får delta på lyttequiz, gå på omvisning, lage sitt eget instrument og være publikum når jevnaldrende spiller konsert. Ringve Musikkmuseum og Kulturskolen ønsker 4. klassingene i Trondheim velkommen til en dag fylt med musikk!
Omvisning i museet:  Omviseren forteller om Ringve Museum, og tar elevene med på en omvisning i den store instrumentsamlingen på museet. Hvilke instrumentfamilier har vi, og hvordan lager de lyd?  Kulturskolen i konsertsalen: Forestilling og utstilling med elever fra Trondheim Kommunale Kulturskole (TKK). Vi ønsker at opplevelsen i konsertsalen skal ha tilknytning til den skolen som er på besøk, så forhåpentligvis skal noen fra trinnet eller fra andre trinn på skolen opptre. Elever fra TKK som behersker sitt instrument på høyt nivå er ryggraden i konserten. Vi legger vekt på god kontakt med publikum gjennom dialog og felles aktivitet. Periode Uke 14 og 15 - 2016 Se turnèplan for tildeling av dato, tid og informasjon om transport.

Falstadsenteret, 9. trinn

Kulturarv, Trinn: 9
Et kulturarvtilbud for 9. trinn ved skoler i Trondheim kommune. Dagsopplegg (kl 10-14) inkluderer undervisning,, oppgaveløsning i museumsromma og besøk i Falstadskogen.Påmelding:post@falstadsenteret.no eller tlf: 74 02 80 40Påmeldingsfrist: 1. novemberBestilling av transport: Tide Buss AS:
Tlf: 55 23 87 00 eller eventuelt 05505
 (NB Undervisningen starter i Falstadskoegn og bussen kjører direkte til Falstadskogen, retur til Falstadsenteret kl 10.45) Gruppestørrelse = en buss, dvs ca 40-45 elever (mindre grupper avklares med DKS før bestilling).

JAPAN- fra teseremoni til cosplay, 8. trinn

Visuell kunst, Trinn: 8
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum har en eksepsjonell samling kunsthåndverk fra Japan: keramikk, kimonoer, lakkarbeider, en samurairustning og mye mer. I «JAPAN – fra teseremoni til cosplay» vil vi vise elevene deler av museets Japansamling, og snakke om særtrekk ved Japans kultur og estetikk. Elevene får kle seg  i kimonoer og delta i en tilrettelagt teseremoni med tilberedning og smaking. Vi bruker ordentlig utstyr, og elevene får oppleve stemningen i en teseremoni. Deretter får de prøve cosplay-antrekk og iscenesette fotografier av hverandre, inspirert av kawaii-kulturen i Tokyo.Museets Japansamling gir innblikk i et land, en kultur, en filosofi og en særegen estetikk fra ca. år 0 til det 20. århundre. I dag er Japan et land fylt av kontraster. Fargerik og opponerende ungdomskultur demonstrerer en tilsynelatende motsats til det tradisjonelle og meditative – samtidig som det nye alltid forholder seg til det gamle. I «JAPAN – fra teseremoni til cosplay» vil vi vise elevene deler av museets Japansamling, og snakke om særtrekk ved Japans kultur og estetikk. Læringsmål for ungdomstrinnet i samfunnsfag, KRLE og kunst og håndverk vil inngå i samtalen med elevene:
HISTORIE:
Eleven skal kunne drøfte viktige omveltninger i samfunnet i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye omveltninger.
KUNST OG HÅNDVERK - KUNST:
Eleven skal kunne sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst.
KRISTENDOM, RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK – BUDDHISME:
Eleven skal kunne beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til buddhismen. (Etter den dialogbaserte omvisningen, vil elevene få ikle seg kimonoer og delta i en tilrettelagt teseremoni med tilberedning og smaking. Vi bruker ordentlig utstyr, og elevene får oppleve stemningen en teseremoni legger til rette for. Deretter får de prøve cosplay-antrekk og iscenesette fotografier av hverandre, inspirert av kawaii- kulturen i Tokyo.Opplegget inngår i NKIM’s bredere Japan-satsning rettet mot barn og unge i 2018. 

Jeg lager meg selv, 4. trinn

Visuell kunst, Trinn: 4

Bilder og selvfremstilling utgjør en stor del av kommunikasjonsformene til mennesker i dag, og særlig gjelder dette unge mennesker. Vi navigerer oss gjennom hverdagen, det offentlige rom og også det private rom i stor grad ved hjelp av bilder. Vi fremstiller oss selv, hvem vi er og hva vi står for ved hjelp av fotografier. Vår mulighet til i så sterk grad fremstille oss slik vi selv ønsker, eller slik vi tenker at vi burde være, påvirker oss og samhandlingen/kommunikasjonen med andre mennesker mer enn vi kanskje selv aner.Å skape bilder av seg selv, med utgangspunkt i et ønske om å kommunisere en bestemt image, er ikke nytt. Mennesket har i alle tider risset, tegnet, malt, sitt eget ettermæle.Å ha et bevisst forhold til bilder er grunnleggende viktig for å forstå verden i dag. Alle bilder har en avsender og et budskap, og ingen bilder ar nøytrale. Vi ønsker å hjelpe elevene til å forholde seg aktivt til bildene de møter, og å utvikle bevissthet og verktøy til å møte den visuelle hverdagen. Å reflektere, søke mening og bli trygg på visuelle koder, gjør oss bedre rustet som moderne samfunnsborgere, og til å delta i demokratiske prosesser.Opplegget er dialogbasert ved at vi trekker elevene inn i samtaler om den kunsten vi ser. Vi ser på selvportretter av forskjellige kunstnere i samlingen og snakker om hvordan de fremstiller seg selv. Vi trekker også paralleller til hvordan vi bruker selvportretter i for eksempel sosiale media i dag.Vi tar med oss samtalen inn i verkstedet, der elevene får lage sine egne selvportrett. Elevene får utdelt store ark, tegner et utsnitt av kroppen i omriss og får legge inn elementer i portretter som representerer dem, hvem de er, hva de er opptatt av etc.

Jesus Christ Superstar, 10. trinn på Trøndelag Teater

Scenekunst, Trinn: 10
JESUS CHRIST SUPERSTAR av Andrew Lloyd WebberJesus Christ Superstar av Andrew Lloyd Webber er vårens musikal i 2020. Musikalen provoserte mange og skapte stor debatt da den ble satt opp første gang på Broadway for snart 50 år siden, noe som ga oppsetningen ekstra stor publisitet. Rockeoperaen har for lengst blitt en klassiker, og har gått sin seiersgang i mange land gjennom et halvt hundre år.

Katedral og orgelklang, 6. trinn

Kulturarv, Trinn: 6
Omvisning og konsert, ca. 70 min.
Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider

Etter at Olav Haraldsson døde i Slaget på Stiklestad for 1000 år siden, ble kroppen hans bragt til Trondheim og gravlagt ved bredden av Nidelven. Snart begynte folk å fortelle om underlige ting som skjedde ved kongens grav. Graven ble åpnet, og Olav ble kåret til helgen. Siden den gang har han vært kjent som St. Olav, eller Olav den hellige.

Vi tar elevene med på et besøk i Nidarosdomen – kirken som ble bygget over Olav den helliges grav. Vi forteller historien om vikingen som ble konge og helgen, og om pilegrimene som gjennom hele middelalderen kom til Nidaros for å be til Olav den hellige. Elevene får oppleve den storslåtte middelarkitekturen, se på bygningselementer og forskjeller mellom den romanske og den gotiske arkitekturen. Helt siden middelalderen har orgelmusikk er vært en viktig del av et kirkebesøk. Det aller største orgelet i Norge finner vi i Nidarosdomen. Steinmeyerorgelet har nesten 10 000 piper, som nå er tilbake på plass i Nidarosdomen etter å ha blitt restaurert i Sveits. Vi forklarer hvordan lyden i orgelet blir til, og organisten demonstrerer hvordan ulik klang skapes ved bruk av ulike typer piper.
Transport:
Elevene tar rutebuss, trikk eller går.

Kontrafjong

Musikk, Trinn: 1-7
Kontrafjong er “Ny musikk” for klassiske instrumenter, pussige dingsebomser og elektroniske duppeditter. Det er alltid sesong for ny musikk, og det er alltid gode værforhold for å lete etter en ny lyd, en ny melodi eller et nytt lydlandskap. Kanskje finner vi en kontrafjong? Men hva er egentlig det? Med DonkeyJam og Marthe Belsvik Stavrum

Krim for ungdom, 8. trinn

Litteratur, Trinn: 8
Med utgangspunkt i spenningsbøkene SNATCH, GAMER og DRONEN fortel forfattar Tor Arve Røssland om korleis desse tre bøkene blei til. Korleis han brukte si latterleg omfattande erfaring med dataspel då han skreiv GAMER. Og korleis han mentalt måtte bli ein skurk for å skrive SNATCH. To erfaringar han ikkje ville vere forutan.Når det gjeld GAMER, tar forfattaren opp problemstillingar rundt dataspeling og høyrer elevane sine erfaringar med dette.Når det gjeld SNATCH, går han inn på det moralske dilemmaet som hovudpersonane er i: Kor langt ville du gått for å hjelpe dei du er glad i? Ville du blitt kriminell om det var siste utveg? Kvifor likar vi å lese om slike ting vi aldri ville gjort i verkelegheita?Det er likevel DRONEN som blir via mest tid. Boka handlar om ein ung gut som blir radikalisert inn i eit farleg nasjonalistisk miljø. Dette vil garantert skape diskusjon!Bøkene har korte setningar, slik at dei er lette å lese og dei vil fange spesielt gutar med tematikk og innhald. DRONEN er ei bok som vil provosere, og tematikken rundt rasisme er diverre aktuell.

Leselyst - Bibliotekbesøk med fortellerstund, 1. trinn

Litteratur, Trinn: 1
Alle førsteklassinger i Trondheim kommune får tur til nærbiblioteket. Der møter de Elna Teigen som skal fortelle om “Sjokolade-Sivert”, gutten som virkelig elsker sjokolade. Elna Teigen er utdannet barne- og ungdoms- arbeider og har arbeidet på Huseby Barnehage i 28 år. I 2017 debuterte hun som barnebokforfatter, men fortelle og formidle til unger har hun gjort i hele yrkeskarrieren. Det blir omvisning, utdeling av bibliotekkort og mulighet for boklån. Leselyst ønsker å gjøre elevene kjent med sitt lokale bibliotek, og mulighetene som finnes der.På biblioteket får elevene eget lånekort, og de får hjelp til å låne med seg ei bok hjem. NB: Foreldrene må få informasjon i god tid om at de må fylle ut lånekortsøknaden elektronisk (eller på papir). Lånekortsøknadene må leveres sammen med klasselista seinest ei uke før besøket.
Lenke til lånekortsøknad:https://biblioteket.trondheim.kommune.no/lanekort  
Periode:
Høst 2019, uke 42-48, Vår 2020, uke 2-9
Se turnèplan for dato og bibliotek.

Musikalsk skattekiste, 1. trinn

Musikk, Trinn: 1
Lærere fra Trondheim kommunale kulturskole, Berit Lillevold og Bjørn Sigurd Skjelbred inviterer til hyggelig musikkstund for både barn og voksne. Vi lærer sanger, sangleiker, klappeleiker og regler som senere kan brukes i skolen. En hyggelig stund for barna, og et instruktivt og inspirerende verksted for de voksne.

Newtopia 7. trinn

Film, Trinn: 7
Dokumentarfilmvisning og spørsmål & svar med filmskaper Audun Amundsen.Filmskaper og eventyrer Audun Amundsen har fulgt et urfolk i Indonesia over en periode på 15 år. Dokumentaren Newtopia viser hvordan sjamanen Aman Paksa går fra å leve et liv uten penger, maskiner og motorer til å bli overasket av en overveldende modernisering. Tross i alvoret er Newtopia en vakker film med humor, et snodig vennskap og mange rørende øyeblikk. Filmen legger opp til debatt om menneskets natur og motivasjon uansett hvilket ståsted vi befinner oss i. Newtopia har premiere høsten 2019, og dette er derfor en eksklusiv visning der regissøren selv vil være tilstede for spørsmål og debatt etter filmen. 
Hvordan ender en nordboer opp med å leve i 3 år med en isolert familie dypt inne i jungelen i Indonesia? Er kultursjokket størst når man kommer ned eller drar hjem? Hvordan planlegger man til reiser og filmskaping langt utenfor sivilisasjonen? Kan vi lære noe av tradisjonelle kulturer, og har vi noe å gi til dem? Hvordan lever og tenker jungelfolket? Hvorfor reise langt og lenge for å møte andre kulturer?Spørsmålene ovenfor lå til grunn for Audun Amundsens prosjekt som varte i 12 år og sluttresultatet finnes i dokumentaren Newtopia. Etter en visninge av dokumentaren settes det av en skoletime for refleksjon/dialog, samtale og spørsmål & svar med Amundsen.Hva er god utvikling? Hva er modernitet? Er det mulig å komme frem til noen fasit på dette? Temaer som Socio kulturell
utvikling, Maslows pyramide og menneskets natur vil stå i sentrum. Audun Amundsen vil også snakke litt om prosessene for å få ferdigstillt dokumentar-film som går over så lang tid med veldig store mengder materiale. Vi ser både på de tekniske, økonomiske og personlige aspektene. Er det virkelig verdt det?

Peter og ulven, 5. trinn

Musikk, Trinn: 5
Sjelden forenes film og klassisk musikk på denne måten- filmen er tilpasset Prokofievs musikk."Peter og Ulven" er historien om den lille gutten Peter som bor sammen med bestefaren sin i nærheten av en skog. Han får ikke lov til å gå utenfor gjerdet hvor ulven ligger på lur. En vakker vårdag lurer imidlertid Peter seg ut sammen med vennene sine; en fugl, en katt og en vimsete and. Dagen forvandler seg til et spennende eventyr når ulven plutselig dukker opp.Det spennende eventyret om Peter og Ulven fortelles gjennom levende musikk og en halvtimes lang animasjonsfilm. Den russiske komponisten, dirigenten og pianisten Sergei Prokofiev har skrevet musikken til det russiske eventyret "Peter og ulven" (1937). Stykket fungerer på mange måter som en innføring i orkestermusikk. Musikken er iørefallende og vakker og de enkelte instrumentene blir grundig presentert for publikum.

Musikken fremføres live av Trondheim Symfoniorkester (TSO). Filmen om Peter og Ulven ble produsert i 2007 og vant året etter Oscar for beste animerte kortfilm. Filmen er regissert av britiske Suzie Templeton og Storm Studio er medprodusent.
Se utdrag fra filmen her: www.peterogulven.no
Filmen har anbefalt aldersgrense 7 år(barn ned til 4 år i følge med foresatt).

Skomakeren og andre eventyr, 2. og 3. trinn

Scenekunst, Trinn: 2-3
Det blir en leken og humørfylt eventyrstund når skuespillerne Madeleine Brandtzæg Nilsen og Ibrahim Fazlic kommer til skolen med fortellingene om «Mannen og kona som bodde så trangt» og «Skomakeren som elsket å synge». Dette er jødiske fortellinger, gjendiktet av forfatteren Eva Sheer. Eventyrene har hun hørt av bestemoren sin, som utvandret fra Litauen til Oslo. Rita Abrahamsen har bearbeidet og iscenesatt eventyrene.Den norske jødiske forfatteren Eva Sheer  har gjendiktet den jødiske folkelige humor og forestillingsverden slik den ble fortalt i gettoen på jiddisch, det språk som jødene i Øst- og Mellomeuropa snakket. De fleste av eventyrene er muntlige overleveringer fra hennes bestemor, som utvandret fra Litauen til Oslo. Noen er kommet til som resultat av bevisst leting blant europeiske jøder. Eva Sheers hovedprosjekt var å bringe videre fortellingene fra dagliglivet i det jødiske Russland. Shtetl er det jiddishe ordet for landsby, og betegner småbyer med i all hovedsak jødisk befolkning i Øst-Europa. En landsbytradisjon som kan følges tilbake til 1200-tallet, og som ble utslettet med Holocaust.«Det er livsnødvendig å redde den kultur Hitler ville utrydde. Det har blitt min livsoppgave. Hvis jeg har kunnet være med på å redde den minste lille smule av dette, har jeg ikke levet forgjeves», skrev Scheer selv. Eva Scheer bringer videre en jødisk fortellertradisjon som var i ferd med å forsvinne. Denne jødiske kulturen er nå blitt revitalisert på mange måter, gjennom litteratur og musikk, språk og formidling, en kultur som har hatt stor påvirkning i Europa.Bestemor Golde:På slutten av 1800-tallet reiste nærmere tre millioner jøder fra fattigdom og jødeforfølgelser i det russiske imperiet. Familien Scheer fra Litauen kom til Kristiania i 1905 og bosatte seg på Grünerløkka, som ble nabolaget for mange jødiske familier. Her samlet barneflokkene seg rundt bestemor Golde Scheer, som fortalte eventyr og historier fra de gamle jødiske landsbyene i Øst-Europa.26. november 1942 ble Oslos jøder samlet og deportert. Bestemor Golde og store deler av Scheer-familien var om bord i skipet som sendte de norske jødene til konsentrasjonsleirene. Men Eva klarte å flykte til Sverige like før deportasjonen. Da hun vendte tilbake etter krigen, begynte hun å skrive ned sin families historie, og ga ut sin første bok allerede i 1948: «Vi bygger i sand».. Eva Scheer forsto at en kultur var blitt utslettet sammen med menneskene i Auschwitz. Hun forsto at hun måtte ta vare på historiene fra bestemor Golde.Eva Scheer ble etter hvert et kjent navn i Kultur-Norge, både for sine bøker med fortellinger fra sin jødiske bestemor, og gjennom sitt mangfoldige virke i norsk kulturliv, som forfatter, journalist, anmelder, foredragsholder og organisasjonsmenneske. 

Kilder: Dagsavisen, Wikipedia, SJF Scandinavia

Soli Deo Gloria – om populærmusikk og kristendom i Norge 10. trinn

Musikk, Trinn: 10
Vi skal se på forholdet mellom kristendom og populærmusikk i Norge, både med et historisk og tematisk blikk.  Prosjektet tar utgangspunkt i utstillingen «Soli Deo Gloria – kristendom og populærmusikk i Norge.» Kristne menigheter og organisasjoner har stått for en betydelig rekruttering av norske musikere og artister, blant annet gjennom Ten Sing-bevegelsen. Men hvor kjent er denne historien for folk i dag? Spørsmålene som reises er universelle for religion og livssyn.

Steinalder- Spor i jord, 3. trinn

Kulturarv, Trinn: 3
Hva danner grunnlaget for det vi "vet" om forhistorisk tid? Vi studerer funn av autentiske gjenstander og helleristninger fra steinalderen i Midt-Norge. Disse gjenstandene har gitt grunnlaget for den nedskrevne historien. Men tolkning av funn og symboler kan ha flere svar. Kanskje vet vi ikke helt svarene heller.

Vi inviterer elevene med på en utforsking og samtale rundt menneskenes liv i steinalderen. Hvordan levde de første "trønderne"? Hvordan bodde de og hva jaktet de på? Hvorfor risset de inn figurer på stein og berg? Ville de fortelle noe, eller var det rett og slett ren figurativ kunst? Hvordan kan vi vite hvor gammelt det arkeologene finner er?

Vi setter fokus på elevene som forskerspirer. Gjennom oppgaver og aktiviteter får elevene innblikk i hvordan arkeologene tolker gjenstandsmaterialet og hva som skjer med gjenstandene etter at de er funnet.

Søppelplasten i havet, 5. trinn

Litteratur, Trinn: 5
Besøket Søppelplasten i havet bygger på sakprosaboken med samme navn skrevet av skjønnlitterær forfatter Kirsti Blom og biolog Geir Wing Gabrielsen, Cappelen Damm 2016. Produksjonen er også rikt  illustrert med bilder blåst opp på storskjerm.
Søppelplasten i havet skildrer hvordan havet, sjøfuglenes matfat, er i ferd med å bli en søppeldynge. Når forskere undersøker døde havhester som skylles opp på strendene, finner de plast i magene deres. Slik varsler fuglene om at det er altfor mye plastsøppel i sjøen. Heldigvis kan vi sammen og hver for oss hjelpe havhesten og de andre sjøfuglene, og rundt om i verden har mange allerede tenkt ut smarte oppfinnelser og løsninger for å fjerne søppelet.

Togrøvere, 9. trinn

Film, Trinn: 9
OM FILMEN:En retrospektiv, coming-of-age-dokumentar om en guttegjeng som plyndret tog på 90-tallet.På midten av nittitallet ble det avdekket stort svinn av varer på nordgående godstog fra Trondheim. Etter lang etterforskning ble søkelyset rettet mot en liten togstasjon på Ranheim, lengst øst i Trondheim. Det viste seg at toget i en toårsperiode hadde blitt utsatt for en rekke skjulte ran. Brus og øl forsvant stadig fra godsvognene. Saken fikk en uventet vending da de skyldige viste seg å være svært unge gutter i 11-15 års alderen. Togrøvere er en 20 minutters nostalgisk og stemningsfull dokumentarfilm om det å havne på utsiden av samfunnet. Filmen tar oss med inn i hukommelsen til “Ranheims-gjengen”, og består av lydklipp fra samtaler gjort med medlemmer av gjengen i voksen alder, samt rekonstruksjoner av historier fra deres barndom og oppvekst.Filmen er action-spekket og handler om de gode minnene og nostalgien, men er først og fremst en fortelling om utenforskap og omsorgssvikt.Denne historien handler om det store i det lille. Hva har bydelen Ranheim på 90-tallet å gjøre med ekstremisme, rusmisbruk og store samfunnsøkonomiske konsekvenser? Alt! Vi ser gang på gang unge menn som søker usunne idealer, relasjoner og levesett, og det skyldes nesten alltid en form for utenforskap. Togrøverne fra Ranheim representerer alle disse sinte unge mennene, og filmen lar oss som publikum reflektere over hvordan vi som medmennesker kan se, forebygge og snakke om utenforskap.

Trio no Treble

Musikk, Trinn: 8-10
Trio no Treble er en utradisjonell trio med bratsj, cello og kontrabass, basert i Trondheim. En trio uten diskant, kun mørke røster og dyp klang. Kan det bli bedre?  Trioen består av Lars Marius Hølås (bratsj), Eivind Rossbach Heier (cello) og Jostein Bolås Brødreskift (kontrabass). Trio no Treble ble stiftet i 2017. Trioen spiller variert musikk fra klassisk til pop.Trio no Treble ble stiftet sommeren 2017, og har siden oppstarten spilt flere suksessfulle konserter i Trøndelagsregionen, rundt i Norge, og i Serbia. De har også vært festivaltrio på Festspillene i Helgeland, samt spilt egne konserter på Hamar og Operaen i Oslo, for å nevne noen. Fremtidige konserter er blant annet i Luleå, Murmansk, Mandal, og de er igjen invitert tilbake til å opptre under Opereafestukene i Kristiansund.Sommeren 2018 spilte de med Mads Hansen og hans store sommerhit "Sommerkroppen" på VG-lista topp 20 på Rådhusplassen i Oslo.Elevene kan vente seg en variert konsert.
Uttrykksform
Åpne filter